• Πέμ, 30/11/2017 - 20:46
Όχι στην Ισλαμοφοβία: Υποκρισίες σε βάρος της Μειονότητας [του Τζεμαλή Μηλιαζήμ]

Αυτοί που πουλάνε όπλα στη Σαουδική Αραβία παριστάνουν ότι θέλουν να σώσουν τις γυναίκες της Θράκης από τη Σαρία!

Με αφορμή τις εξαγγελίες Τσίπρα περί προώθησης νομοθετικής ρύθμισης που θα καθιστά προαιρετική την εφαρμογή της «Σαρία», δηλ. του θρησκευτικού μουσουλμανικού νόμου στη Θράκη, εμφανίσθηκαν πληθώρα δημοσιευμάτων με ανακριβείς ή ανοιχτά ισλαμοφοβικές θέσεις. Έτσι σε όλα σχεδόν τα ρεπορτάζ από το «Πρώτο Θέμα» μέχρι την «Εφημερίδα των Συντακτών» υπάρχει η αναφορά ότι η εφαρμογή της Σαρία είναι αποκλειστικά ελληνική πρωτοτυπία στην Ευρώπη. 

Ιδιαίτερα αλγεινή εντύπωση προκαλεί επίσης και το δημοσίευμα της Εφημερίδας των Συντακτών με αναφορές όπως «ένας μεσαίωνας με ελληνικά χρώματα» που φτάνει μέχρι του σημείου να αναφέρει ότι «ανήλικα κορίτσια υποχρεώνονται να συνάψουν γάμο ανεξάρτητα από τη βούλησή τους….». 

Αντίθετα από όσα ισχυρίζονται τα εν λόγω δημοσιεύματα, ανάλογα μουσουλμανικά και εβραϊκά δικαστήρια υπάρχουν, για παράδειγμα, στη Μεγάλη Βρετανία, με την προϋπόθεση της εκ των προτέρων αποδοχής από τους διαδίκους της εφαρμογής του αντίστοιχου θρησκευτικού νόμου και της δωσιδικίας των ιεροδικείων. Ως προς τις αναφορές για «μεσαίωνα με ελληνικά χρώματα» και για κορίτσια που υποχρεώνονται να παντρευτούν στα 14, αναφέρουμε απλώς ότι και με βάση τον Αστικό Κώδικα τα κορίτσια μπορούν να παντρεύονται στα 14 εφόσον υπάρχει η συναίνεση των γονιών τους. Οι γάμοι ανηλίκων είναι συχνότεροι στα φτωχότερα τμήματα του πληθυσμού, εκεί που οι εκπαιδευτικές, επαγγελματικές και κοινωνικές ευκαιρίες και δυνατότητες εξέλιξης είναι λιγοστές και δεν εξαρτώνται από το ισχύον δίκαιο. Οι μουσουλμάνοι της Θράκης δεν αποτελούν ένα καθυστερημένο τμήμα του πληθυσμού που άγεται και φέρεται από θρησκευτικούς παράγοντες. Ο “μεσαίωνας” είναι ταξικός, όχι “μουσουλμανικός”.

Είναι υποκριτικό το ενδιαφέρον για τις γυναίκες της μειονότητας όταν δεν λαμβάνεται μέριμνα για όλα τα υπόλοιπα αιτήματα της μειονότητας όπως η μη αναγνώριση του δικαιώματος στον συλλογικό εθνικό αυτοπροσδιορισμό – στο ότι δηλαδή στην πλειοψηφία τους οι μουσουλμάνοι στη Δυτικής Θράκης νιώθουν και δηλώνουν εθνικά Τούρκοι. Η μη αναγνώριση νόμιμης λειτουργίας των συλλόγων της Τουρκικής Ένωσης Ξάνθης, της Τουρκικής Νεολαίας Κομοτηνής και της Ένωσης Τούρκων Δασκάλων Δυτικής Θράκης, όπως και η απαγόρευση διαχείρισης της Μουσουλμανικής Περιουσίας (βακούφια) από την ίδια τη μειονότητα αποτελούν παραβίαση στοιχειωδών δικαιωμάτων.

Μετά τη θέσπιση ως υποχρεωτικής της φοίτησης στο νηπιαγωγείο, η μειονότητα έθεσε ως αίτημα τη λειτουργία δίγλωσσων νηπιαγωγείων. Απέναντι σε αυτό το αίτημα το Υπουργείο προέβη απλώς στην ανακοίνωση ότι θα λειτουργήσει πιλοτικά ένα πρόγραμμα σε έξι μόλις νηπιαγωγεία όπου θα προσληφθεί ένας εκπαιδευτικός από τη μειονότητα πέραν του νηπιαγωγού που διδάσκει στην τάξη προκειμένου να μιλάει στη μητρική γλώσσα των παιδιών. Ούτε καν αυτό το πιλοτικό πρόγραμμα έχει ξεκινήσει ακόμη, λόγω της ασυμφωνίας των Καμμένων και άλλων ακροδεξιών προυχόντων της περιοχής. Τα κλεισίματα των σχολείων και η επίθεση σε βάρος των εκπαιδευτικών που στελεχώνουν την μειονοτική εκπαίδευση είναι μεγαλύτερη από κάθε άλλη φορά. Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση διατηρεί και εφαρμόζει το ρατσιστικό νόμο 4310/2014 που απαγορεύει σε εκπαιδευτικούς της μειονότητας να διδάσκουν στα μειονοτικά σχολεία. 

Έλεγχος

Την ίδια στιγμή που ο Τσίπρας και η κυβέρνησή του «πασχίζουν» να απελευθερώσουν τις γυναίκες της μειονότητας από τα δεσμά της Σαρία, η καταδίκη του εκλεγμένου Μουφτή Ξάνθης και του ιμάμη Γλαύκης, σε επτάμηνη φυλάκιση με αναστολή, πριν από δύο βδομάδες από το Δ΄ Μονομελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης για “αντιποίηση άσκησης υπηρεσίας λειτουργού γνωστής θρησκείας” και “διατάραξη της Θρησκείας”, δείχνει ακριβώς το ενδιαφέρον του κράτους και της κυβέρνησης για την μειονότητα. Ο καταδικασθείς είναι ο εκλεγμένος θρησκευτικός λειτουργός της μειονότητας που έχει εκλεγεί από τα μέλη της, ενώ ο Μουφτής – Ιεροδίκης είναι ο διορισμένος από το ελληνικό κράτος που δεν έχει αποδοχή από τη μειονότητα. Τη στιγμή που η κυβέρνηση ανοίγει ζήτημα Σαρία, δεν αρθρώνει ούτε μια λέξη για το διαχωρισμό κράτους και εκκλησίας, που ήταν πάγιο αίτημα του ΣΥΡΙΖΑ. Προφανώς βολεύουν τον Τσίπρα και οι καλές σχέσεις με τους χριστιανούς δεσποτάδες αλλά και ο κρατικός έλεγχος πάνω στους μουσουλμάνους ιερωμένους. 

Στην Θράκη η ανεργία χτυπάει κόκκινο. Τον Οκτώβριο του 2016 το ποσοστό ήταν στο 24,1%, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.  Στις ηλικίες 25 με 34 χρονών το ποσοστό ξεπερνάει το 44%. Ενώ στις γυναίκες προσεγγίζει το 70 με 80%. Οι πολιτικές των μνημονίων, η διάλυση των εργασιακών σχέσεων που εφάρμοσαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις, και συνεχίζει η σημερινή, η φτώχεια και η ανεργία είναι αυτά που εγκλωβίζουν και καταπιέζουν ουσιαστικά τις γυναίκες στην μειονότητα.

Τέλος, θα πρέπει να το πούμε καθαρά, (όπως έγραφε ο Θ. Καμπαγιάννης στην Ε.Α. τεύχος 1227) «αν κάποιος ενδιαφέρεται για τη μειονότητα – και μέσα σ' αυτή για τις γυναίκες της που υφίστανται πολλαπλάσια καταπίεση – θα πρέπει να το αποδείξει σπάζοντας αυτή την καραντίνα. Αντί γι' αυτό, το ελληνικό πολιτικό προσωπικό, ιδιαίτερα των δύο παλιών κομμάτων εξουσίας, του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, ενδιαφέρεται μόνο για το πώς θα διαιωνίσει την απομόνωση της μειονότητας. Οι παρεμβάσεις της Μπακογιάννη και του Βενιζέλου για “κατάργηση της σαρία” δεν είναι παρά συγκεκαλυμμένες επιθέσεις στους “καθυστερημένους” μουσουλμάνους. Στο ερώτημα γιατί δεν πήραν τη σχετική απόφαση όταν ήταν στην κυβέρνηση, η απάντηση είναι απλή: υπάρχει η εθνικιστική επιχειρηματολογία που υποστηρίζει ότι η κατάργηση της Σαρία θα σημάνει παραβίαση της συνθήκης της Λωζάνης, κάτι που θα είχε δυσμενείς επιπτώσεις στα “εθνικά συμφέροντα”».

Συνεπώς όλα αυτά που κάνει ο Τσίπρας δεν έχουν καμία σχέση με την υπεράσπιση των γυναικών και των μουσουλμάνων στην Θράκη. Αντίθετα, με ένα προοδευτικό προκάλυμμα, η κυβέρνηση προωθεί τη συκοφάντηση της μειονότητας. Με την επίθεση αυτή θέλει να βάλει πάγο στα πολιτικά προχωρήματα της μειονότητας και στην κοινωνική αλλαγή που διαπιστώνεται στους κόλπους της τα τελευταία χρόνια.

Από τη μεριά της η επαναστατική αριστερά θα πρέπει να αντιπαλεύει αυτό το ρόλο της κυβέρνησης, να βοηθάει στην ανάπτυξη του κινήματος και την εργατική ενότητα χριστιανών και μουσουλμάνων. Αυτά μπορούν να τσακίσουν τα εθνικιστικά πολιτικά παιχνίδια και την κάθε είδους καταπίεση στην Θράκη και παντού.