• Παρ, 14/09/2018 - 20:18
Το παλιό «νέο σχολείο» του Νόμου Γαβρόγλου: ταξικό «κόσκινο» για τους μαθητές [της Δώρας Κιντή]
Το παλιό «νέο σχολείο» του Νόμου Γαβρόγλου: ταξικό «κόσκινο» για τους μαθητές
 
της Δώρας Κιντή, εκπαιδευτικού της ΕΛΜΕ Χανίων
 
Η πρόταση Γαβρόγλου με τον τίτλο «νέο Λύκειο», αποτελεί αναμάσημα παλαιών προτάσεων της περιόδου των Σαμαροβενιζέλων (πρόταση Λιάκου) και έχει στόχο τη δημιουργία διετούς Γενικού Λυκείου με μετατροπή της Γ’ Λυκείου σε προπαρασκευαστικό έτος για την ένταξη στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. 
 
Το υπουργείο επικαλείται ψευδεπίγραφα τις αριστερές κριτικές στο υπάρχον σύστημα μετατρέποντάς τες σε άλλοθι για τις πολιτικές του. Το αίτημα των εκπαιδευτικών των γενικών λυκείων για αλλαγή, αν όχι κατάργηση, του τρόπου εισαγωγής στα πανεπιστήμια, έτσι ώστε να μην οδηγούνται τα παιδιά στην παράνοια ως το τέλος της Γ’ λυκείου λόγω της εντατικοποίησης των μαθημάτων και οι γονείς στην πτώχευση, για να πληρώσουν τα φροντιστήρια, μετατρέπεται από τον υπουργό σε ευκαιρία φροντιστηριοποίησης της Γ’ λυκείου. 
 
Τα μαθήματα γενικής παιδείας σχεδόν καταργούνται, ενώ υπερδιπλασιάζονται οι ώρες των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων. Μαθήματα, όπως η νεότερη και σύγχρονη ιστορία, που διδάσκονταν όλοι οι μαθητές της Γ’ λυκείου ή η βιολογία γενικής παιδείας, όπου εκτός των άλλων τα παιδιά διδάσκονταν τη θεωρία της εξέλιξης, εξαφανίζονται από το αναλυτικό πρόγραμμα ή γίνονται μαθήματα επιλογής.
 
Αλλά και η ίδια η επιλογή των μαθημάτων, από το υπουργείο, έχει ως βασικό κριτήριο το πλεόνασμα ή τις ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό. Η υπόσχεση για κατάργηση των Πανελληνίων εξετάσεων μετατράπηκε σε διπλασιασμό τους, μία φορά για το απολυτήριο (σε περιφερειακό ή δημοτικό επίπεδο) και μία τον Ιούνη για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια. Η κατάργηση ή η εισαγωγή μαθημάτων προσανατολισμού (πανελλαδικώς εξεταζόμενων) έγινε με λογιστικό τρόπο. Με βάση, δηλαδή, τις ειδικότητες που πλεονάζουν στα σχολεία. 
 
Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά που θα καταφέρνουν να περάσουν αλώβητα απ’ αυτόν τον εξεταστικό κυκεώνα θα είναι ακόμα λιγότερα. Οι ταξικές διακρίσεις θα ενταθούν, καθώς ήδη από το τέλος της Β’ Λυκείου οι μαθητές θα ταξινομούνται σε τρεις κατηγορίες συμπληρώνοντας μηχανογραφικό. Μία θα είναι αυτοί που αποδέχονται ότι δεν κάνουν για τίποτε και δε θα συμπληρώνουν καν μηχανογραφικό. Δεύτερη αυτοί που θα προορίζονται για τα τμήματα χαμηλής ζήτησης και θα επιλέξουν οριστικά το Φεβρουάριο ένα μόνο τμήμα χαμηλής ζήτησης, στο οποίο θα μπορούν να εισαχθούν, αν πάρουν το απολυτήριο. Ενώ στην τρίτη αυτοί που θα δίνουν πανελλαδικές για τα τμήματα υψηλής ζήτησης, όπως σήμερα, αλλά ο βαθμός εισαγωγής τους θα διαμορφώνεται κατά 90% από τους βαθμούς των πανελλαδικών στα τέσσερα μαθήματα (χωρίς συντελεστές βαρύτητας) και κατά 10% από το βαθμό απολυτηρίου.
 
Ακόμα και η κατάταξη των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε σχολές χαμηλής και υψηλής ζήτησης θα διαμορφώνεται ανάλογα με τις προτιμήσεις των υποψήφιων εισακτέων και δε θα είναι από πριν γνωστή στους μαθητές.
 
Αν σ’ αυτά προσθέσεις και τις αλλαγές στα ΕΠΑΛ, που συντελέστηκαν τα δύο τελευταία χρόνια, το τοπίο στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση αλλάζει δραματικά. Οι σαρωτικές περικοπές ολιγομελών τμημάτων και ειδικοτήτων σ’ όλη την επικράτεια, καθώς και η εφαρμογή της μαθητείας, άνοιξε το δρόμο για την υποστελέχωση και υποβάθμιση μιας σειράς ΕΠΑΛ, στην περιφέρεια αλλά και στα αστικά κέντρα.
 
Από μια αδρομερή περιγραφή αυτής της εκπαιδευτικής αλλαγής, αντιλαμβάνεται κανείς ότι δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τα πιο αντιδραστικά νομοσχέδια που έχουμε ως εκπαιδευτικοί παλέψει στο παρελθόν. Τώρα είναι η ώρα μαζί με γονείς και μαθητές να διευρύνουμε το μέτωπο της Παιδείας που ήδη είναι ενεργό και να στείλουμε τους σχεδιασμούς Γαβρόγλου στα σκουπίδια. Διεκδικούμε Γενική Παιδεία για όλα τα παιδιά και ενίσχυση της τεχνικής εκπαίδευσης. Ελεύθερη πρόσβαση των μαθητών στα πανεπιστήμια. Μόνιμους μαζικούς διορισμούς εκπαιδευτικών σε όλες τις βαθμίδες. Αυτά είναι τα λιγότερα, στα οποία θα κριθεί η «έξοδος από τα μνημόνια» που ευαγγελίζεται η κυβέρνηση.