• Τετ, 08/05/2019 - 23:51
Η λεηλασία της δημόσιας περιουσίας από το κεφάλαιο [του Σταύρου Μανίκα]

Η λεηλασία της δημόσιας περιουσίας από το κεφάλαιο

 
  • Σταύρος Μανίκας, συνδικαλιστής ΕΘΕΛ, υποψήφιος ευρωβουλευτής με την ΑΝΤΑΡΣΥΑ

Η ΕΕ και το σχέδιο γενικής εκποίησης που υπηρετούν ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ, ΚΙΝΑΛ

Το αστικό κράτος και οι κυβερνήσεις του έχουν χαράξει από την μεταπολεμική ακόμα περίοδο το δόγμα τους που είναι ταυτόχρονα και το σύνθημα υποταγής τους προς τους καπιταλιστές: κλέψτε τα χρήματα του λαού, πάρτε του την περιουσία, κάνετε όσες απάτες θέλετε και σε όλα αυτά είμαι ο πρώτος σας βοηθός, συνένοχος και συνεργάτης, συμμέτοχος και υπερασπιστής. Έχω στήσει μαζί με την ΕΕ και την ΕΚΤ, στο όνομα της δικής μας κρίσης και του δικού σας πλουτισμού, το ιδανικό σχέδιο ώστε τα χρήματα, η περιουσία του λαού και τα κοινωνικά αγαθά που δικαιωματικά του ανήκουν να περνούν μέσα από διάφορες πολύπλοκες μεταμορφώσεις και διαδικασίες και στο τέλος να καταλήγουν σε σας, στις τσέπες σας και στις καταθέσεις σας.

Έτσι και η αστική κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, συνεχίζοντας ακριβώς την ίδια πολιτική με τις προηγούμενες κυβερνήσεις ΝΔ-ΠΑΣΟΚ και διάφορων άλλων μικροπαρασίτων τύπου ΔΗΜΑΡ, ΛΑΟΣ, ΑΝΕΛ κλπ., επιταχύνει και εντατικοποιεί τις καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις με την εφαρμογή των μνημονιακών δεσμεύσεων, που αφενός φτωχοποιεί την κοινωνική πλειοψηφία και αυξάνει την εκμετάλλευση της εργατικής τάξης, αφετέρου παραδίδει ακόμα περισσότερο πλούτο στην οικονομική ολιγαρχία. Το ξεκίνημα έγινε με τον νόμο 3894/2010 γνωστό με την κωδική ονομασία fast track, συνεχίστηκε με μια σειρά άλλων νόμων και ολοκληρώθηκε με την ίδρυση του ΤΑΙΠΕΔ και σήμερα Υπερταμείου.

Ειδικά στο κομμάτι της ιδιωτικοποίησης των επιχειρήσεων παροχής κοινωνικών αγαθών έχουμε συνεχή και μόνιμη επίθεση του καπιταλισμού με αποκορύφωμα την εποχή των μνημονίων. Πλήθος είναι οι τομείς, όπου το κράτος εκχωρεί δημόσιες λειτουργίες και δραστηριότητες στις ιδιωτικές εταιρείες:

Παραγωγή ενέργειας, τηλεπικοινωνίες, συγκοινωνίες, οδικά δίκτυα και γέφυρες, αερομεταφορές, αεροδρόμια, λιμάνια, δημόσια νοσοκομεία, δημόσια κοινωνική ασφάλιση, δημόσια δωρεάν παιδεία, δημόσιες εκτάσεις, ορυκτός πλούτος, νερά, δημόσια κτίρια, δάση και αιγιαλοί. Με τη διαδικασία του fast track αναγορεύουν το κάθε επιχειρηματικό σχέδιο σε «εθνικό στόχο» και με Προεδρικά Διατάγματα παρακάμπτουν κάθε εμπόδιο στην κερδοφορία των κεφαλαιοκρατών.

Όλες αυτές οι δημόσιες υπηρεσίες που δωρεάν ή έναντι ενός λελογισμένου αντίτιμου παρείχε ή παρέχει το κράτος σήμερα, θέλουν να τις πάρουν ιδιωτικές εταιρείες. Θα είναι αφελής όποιος πιστεύει ότι θα τις παρέχουν στην κοινωνία δωρεάν και όχι έναντι αντίτιμου προσαρμοσμένου στο μεγάλο κέρδος. Ο δρόμος του αστικού κράτους προς τις ιδιωτικοποιήσεις έχει ορισμένα βασικά χαρακτηριστικά:

Εγκαταλείπει στην τύχη της και στα διορισμένα από το ίδιο διοικητικά αρπακτικά κάθε δημόσια υπηρεσία. Στη συνέχεια τη συκοφαντεί. Τη διαλύει ολοσχερώς. Και την παραχωρεί στους ιδιώτες.

Για να πετύχουν λιγότερες αντιδράσεις αξιοποιούν το χρέος που προκαλούν τα κλεμμένα τους σαν καταλύτη για το ξεπούλημα. Τρανταχτή απόδειξη η δημιουργία του νέου Υπερταμείου (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ) τον Μάιο του 2016 που σηματοδότησε την εκκίνηση μιας νέας γενιάς «στρατηγικών» αποκρατικοποιήσεων, δεσμεύοντας το σύνολο σχεδόν του δημόσιου πλούτου της χώρας για τα επόμενα 99 χρόνια και επιχειρώντας μαζική εκποίηση, εμπορευματοποίηση και εκχώρηση τους, σε μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα. Ανάμεσα σε αυτές συμπεριλαμβάνεται και το ξεπούλημα των δημοσίων αγαθών μέσα από το προχώρημα των ιδιωτικοποιήσεων στις «στρατηγικές» επιχειρήσεις της ενέργειας και της ύδρευσης (ΕΛΠΕ, ΔΕΠΑ, ΔΕΗ) καθώς και οι εταιρείες νερού (ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ). Παράλληλα εκχωρήθηκαν στο Υπερταμείο 10.119 ακίνητα του δημοσίου (ΦΕΚ Β’ 2317/19.6.2018), ανάμεσά τους σχολεία, δασικές εκτάσεις, αρχαιολογικοί, πολιτιστικοί, αθλητικοί, δημόσια κτίρια, δημόσιοι και κοινόχρηστοι χώροι κ.α.

Η ιδιωτικοποίηση επιχειρήσεων παροχής κοινωνικών αγαθών επιφέρει καταστροφικές συνέπειες στην υγεία, το περιβάλλον, τις εργασιακές σχέσεις, τις τιμές για τα λαϊκά νοικοκυριά. Κι αυτό είτε η ιδιωτικοποίηση προωθείται με τη λειτουργία τους με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, είτε μέσω του μάνατζμεντ, είτε με την παραχώρηση της ιδιοκτησίας τους.

Απέναντι σ αυτή την επίθεση υπάρχει η άλλη πρόταση. Η πρόταση της Αντικαπιταλιστικής Ανατροπής. Η πρόταση της ΑΝΤΑΡΣΥΑ.

Εμείς λέμε πως ηλεκτρικό, νερό, μεταφορές, θέρμανση και επικοινωνίες δεν είναι εμπορεύματα, είναι κοινωνικά αγαθά που πρέπει να είναι δωρεάν για όλο το λαό. Δεν νοείται σπίτι χωρίς ρεύμα, νερό, τηλέφωνο, θέρμανση ούτε άνθρωπος χωρίς δυνατότητα μετακίνησης και πρόσβασης στην υγεία και στη μόρφωση. Όλες οι δημόσιες επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας πρέπει να λειτουργούν με βάση τις λαϊκές ανάγκες.

 

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΑΝΤΑΡΣΥΑ

Ο δημόσιος πλούτος στα χέρια του λαού

 

Η ΑΝΤΑΡΣΥΑ υπογραμμίζει πως οι πηγές ενέργειας είναι δημόσια και συλλογική ιδιοκτησία και όχι τσιφλίκι του κεφαλαίου. Η λειτουργία τους και η τιμολογιακή πολιτική τους θέλουμε να υπηρετεί τον λαό και τις ανάγκες του και όχι τα συμφέροντα των λίγων. Στηρίζουμε την αντίσταση στις εξορύξεις και τους κινδύνους που επιφέρουν, λόγω των οικονομικών ανταγωνισμών πολυεθνικών εταιρειών και κρατών, αλλά και του πλήγματος στην οικολογική και τεκτονική ισορροπία. Απαιτείται προστασία του φυσικού και δομημένου χώρου και των δημόσιων κτιρίων και υποδομών, ενάντια στην κατάρρευση και στις ιδιωτικοποιήσεις, γιατί φτιάχτηκαν με το αίμα του λαού. Δεν χωράει κανένα χάρισμα ούτε πώληση σε εταιρείες και εκμετάλλευση δημόσιου χώρου από το κεφάλαιο.

Θέλουμε οι συγκοινωνίες να είναι δημόσιες, ποιοτικές, με τακτικά, πυκνά δρομολόγια και με δωρεάν μετακίνηση σε άνεργους, φτωχούς και μαθητές- φοιτητές-σπουδαστές. Όχι στο «ηλεκτρονικό εισιτήριο» των ιδιωτών, τις μπάρες και τους ελέγχους από «κυνηγούς κεφαλών». Το μετρό να καλύπτει όλες τις περιοχές της Αθήνας και των μεγάλων πόλεων με ενίσχυση των δημόσιων Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και των εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης (ποδήλατο) για να αποτραπεί η αλόγιστη χρήση του Ι.Χ. Επέκταση, ποιοτική και φτηνή λειτουργία των σιδηροδρομικών και ακτοπλοϊκών γραμμών. Ολοκλήρωση των οδικών αξόνων χωρίς χαριστικές συμβάσεις σε ιδιώτες. Η μετακίνηση είναι δικαίωμα χωρίς ληστρικά διόδια.

Οι πηγές ενέργειας είναι δημόσια και συλλογική ιδιοκτησία και όχι τσιφλίκι του κεφαλαίου

Για να γίνουν αυτά χρειάζεται αντικαπιταλιστική ανατροπή της επίθεσης για μια άλλη κοινωνική πολιτική, για να μην προχωρήσει το ξεπούλημα των δημόσιων χώρων. Μια αντικαπιταλιστική ανατροπή που θα επιβάλλει τη διαγραφή του ληστρικού και χιλιοπληρωμένου χρέους, το πέρασμα του τραπεζικού συστήματος και των επιχειρήσεων στρατηγικής σημασίας σε δημόσια ιδιοκτησία χωρίς αποζημίωση. Που θα καταργεί τα υπερταμεία και τους fast track νόμους τους. Που θα προστατεύει την λαϊκή περιουσία απ τα ιδιωτικά συμφέροντα. Που δεν θα επιτρέψει καμιά ιδιωτικοποίηση ή εκχώρηση σχολείων, δασών, δημόσιων χώρων και υπηρεσιών, αλλά θα τα θέτει στην υπηρεσία του λαού, υπό λαϊκό εργατικό έλεγχο.

Εφημερίδα ΠΡΙΝ, 5.5.2019

http://prin.gr/?p=25659