• Τρί, 12/05/2020 - 20:23
Υπουργείο… Πόντιος Πιλάτος, «Ιφιγένειες» μαθητές-καθηγητές [της Αιμιλίας Τσαγκαράτου]

της Αιμιλίας Τσαγκαράτου, εκπαιδευτικού

 

Το άνοιγμα των σχολείων, χωρίς να έχουν ληφθεί τα απαραίτητα μέτρα και με την ευθύνη να μετακυλίεται από το υπουργείο Παιδείας στους εκπαιδευτικούς, καθώς και το αντιδραστικό πολυνομοσχέδιο-σκούπα, οδηγούν σε νέο γύρο αντιπαράθεσης και κινητοποιήσεων.

Η επιστροφή των καθηγητών στα σχολεία την Τετάρτη 6 Μαΐου και η αναμενόμενη επιστροφή των μαθητών στα Λύκεια και στα Γυμνάσια τις επόμενες μέρες έχει πυροδοτήσει έντονη αντιπαράθεση. Ξεκινώντας με τη βασική διαπίστωση ότι δεν έχει παρθεί κανένα ουσιαστικό μέτρο για την ενίσχυση της δημόσιας υγείας σε όλο αυτό το διάστημα της πανδημίας και με την απόλυτη επίκληση της «ατομικής ευθύνης», το άνοιγμα των σχολείων ακολουθεί την ίδια ακριβώς πεπατημένη: το νέο σύνθημα, «μένουμε ασφαλείς» απευθύνεται για μια ακόμα φορά στην ατομική ευθύνη εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών που, αν δεν τηρούν τις δεκάδες οδηγίες που έχουν σταλθεί στα σχολεία για τη λειτουργία τους, θα είναι υπεύθυνοι για μια τυχόν έξαρση των κρουσμάτων του ιού.

Οι δηλώσεις των «ειδικών» και οι οδηγίες του υπουργείου Παιδείας, πολλές φορές αλληλοσυγκρουόμενες και αντιφατικές, έχουν ως στόχο να δώσουν κάλυψη στην προσπάθεια της κυβέρνησης να δείξει από τη μια την επιστροφή στην «κανονικότητα», από την άλλη να τις προσαρμόσουν σε αυτό που γνωρίζουν ότι είναι η πραγματικότητα των σχολείων: κακές υποδομές, μικρές αίθουσες, μικρά προαύλια, υποχρηματοδότηση. Επίσης, το πλαίσιο για τις άδειες ειδικού σκοπού για τις ευπαθείς ομάδες είναι τόσο αυστηρό, που αφήνει απέξω εκπαιδευτικούς με σοβαρά προβλήματα υγείας.

Οι εκπαιδευτικοί δηλώνουν παρόντες στα σχολεία, μάχιμοι και με απαίτηση να παρθούν μέτρα προστασίας για την υγεία τη δική τους και των μαθητών τους. Δηλώνουν ότι αρνούνται να γίνουν πειραματόζωα και αναλώσιμοι. Απαιτούν γενναία ενίσχυση του δημόσιου συστήματος υγείας και ταυτόχρονα ζητούν όλα εκείνα τα μέτρα που θα εξασφαλίζουν μια ασφαλή μετάβαση στις σχολικές μονάδες. Αυτό προϋποθέτει γενναία χρηματοδότηση και προσλήψεις όλου εκείνου του προσωπικού που θα την εξασφαλίζει. Απαιτεί διορισμούς μόνιμων καθαριστριών και υγειονομικού προσωπικού στα σχολεία. Αλλιώς οι οδηγίες που έχουν σταλεί στα σχολεία για καθαρισμό όλων των επιφανειών και αντικειμένων που υπάρχουν, από τα πόμολα και τους διακόπτες μέχρι όλες τις ηλεκτρονικές συσκευές, απλά δεν μπορούν να υλοποιηθούν. Απαιτεί δωρεάν παροχή όλων εκείνων των μέσων υγειονομικής προστασίας (αντισηπτικά, γάντια κ.λπ.) που πάλι προβλέπονται αλλά που ακόμα κανένας δεν έχει δεσμευτεί ότι θα δοθούν στις σχολικές μονάδες.

Οι διευθυντές και οι σύλλογοι διδασκόντων «καλούνται να έχουν την καθημερινή εποπτεία της κατάστασης υγείας μαθητών και εκπαιδευτικών για την έγκαιρη αναγνώριση παιδιών και εκπαιδευτικών με συμπτώματα συμβατά με τη νέα νόσο και την καθημερινή επιτήρηση της εφαρμογής των μέτρων υγιεινής». Καμία σκέψη για πρόσληψη σχολικών νοσηλευτών αλλά και ψυχολόγων για τη στήριξη των μαθητών που προέρχονται κυρίως από τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, που θα μπορούσαν να βοηθήσουν και σε αυτήν την περίοδο αλλά να παραμείνουν μόνιμα στα σχολεία. Απλά, η ευθύνη για όλες τις αυξημένες ανάγκες για τη λειτουργία των σχολείων –και τώρα αλλά και από τη νέα σχολική χρονιά που είναι πιθανό να αντιμετωπίσουμε μια νέα έξαρση– μεταφέρεται στους εκπαιδευτικούς.

Σφοδρή αντίδραση έχει προκαλέσει, επίσης, η πρόθεση του υπουργείου Παιδείας να πραγματοποιείται ζωντανή αναμετάδοση του μαθήματος στην τάξη στο όνομα της παρακολούθησής του από τους μαθητές που δεν θα έρχονται στο σχολείο. Κάτι που αρνούνται οι εκπαιδευτικοί για πολλαπλούς παιδαγωγικούς και άλλους λόγους, ζητήματα προσωπικών δεδομένων μαθητών και εκπαιδευτικών και που απαγορεύεται από το μέχρι τώρα νομοθετικό πλαίσιο.

Η πλειοψηφία των συνδικαλιστικών δυνάμεων στο ΔΣ της ΟΛΜΕ, που πρόσκεινται στη ΝΔ και το ΣΥΡΙΖΑ, αντί να οργανώσουν την πάλη των εκπαιδευτικών για όλα τα παραπάνω, εξαντλούν τη δράση της ομοσπονδίας σε κάλπικους δεκάρικους και με την πρόσφατη απόφασή τους, δίνουν έδαφος δυσφήμησης των καθηγητών από κυβέρνηση και ΜΜΕ.

Όμως η μαχόμενη εκπαίδευση δηλώνει ότι σε περίπτωση που δεν ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας για τη λειτουργία των σχολείων, θα δημοσιοποιεί κάθε παραβίασή τους και θα οργανώνει διαμαρτυρίες από κοινού με γονείς και μαθητές. Ήδη σύλλογοι διδασκόντων καταγράφουν τα προβλήματα και τις ανάγκες των σχολείων και ΕΛΜΕ έχουν πραγματοποιήσει παραστάσεις διαμαρτυρίας, απαιτώντας όλα τα παραπάνω.

Συλλαλητήρια την Τετάρτη σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Με βάση το «διπλό μέτωπο» που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην εκπαίδευση, ο τρόπος που θα ανοίξουν τα σχολεία και το αντιδραστικό πολυνομοσχέδιο-σκούπα, οργανώνονται μια σειρά κινητοποιήσεις και δράσεις για το επόμενο διάστημα. Την Παρασκευή πραγματοποιήθηκαν συγκεντρώσεις στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη με αποφάσεις των πρωτοβάθμιων σωματείων των εκπαιδευτικών, ενώ την Τετάρτη 13/5, στη 1 μ.μ. θα γίνει μεγάλο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στα Προπύλαια με πορεία στη βουλή, στο άγαλμα Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη, με αντίστοιχες κινητοποιήσεις σε όλη τη χώρα. Οι Παρεμβάσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης απαιτούν διεξαγωγή Γενικών Συνελεύσεων και ολομέλεια προέδρων με πρόταση για 48ωρη απεργία. Ταυτόχρονα, ετοιμάζονται κινητοποιήσεις για τις μέρες κατάθεσης και ψήφισης του νομοσχεδίου στη βουλή. Στην πορεία προς αυτές τις κινητοποιήσεις, τα σωματεία και οι επιτροπές αγώνα οργανώνουν συγκεντρώσεις και συνελεύσεις αγώνα των εκπαιδευτικών, καθώς και ενημερώσεις των τοπικών κοινωνιών, των γονιών και των εργαζομένων.

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΠΡΙΝ, 9-10.5.2020