• Παρ, 20/04/2018 - 23:59
Rien ne va plus [του Χαρίδημου Μανουσάκη]

(Η παρούσα ανάρτηση είναι συνέχεια της καλοκαιρινής "Quo Vadis ΑΝΤΑΡΣΥΑ ;και ο τίτλος απάντηση στο ερώτημα που έθετα τότε..)

 Το Σαββατοκύριακο στο Περιστέρι (στο Κλειστό Πυγμαχίας*) θα διεξαχθεί η 4η Συνδιάσκεψη της ΑΝΤ.ΑΡ.ΣΥ.Α. Κατά την ταπεινή μου άποψη αυτή θα είναι και η τελευταία που ανακοινώθηκε η διεξαγωγή της με την δυνατότητα να ελπίζει κανείς σε ΑΝΤ.ΑΡ.ΣΥ.Α. των μελών.. Η εισήγησή της πλειοψηφίας του ΠΣΟ (Εισήγηση ΠΣΟ & προτάσεις για Οργανωτικό)  που προτείνει την κατάργησή της ενιαίας λίστας και την ύπαρξη χωριστών ψηφοδελτίων στις αρχαιρεσίες για την ανάδειξη νέων οργάνων, αποτελεί ταφόπλακα στη δυνατότητα κάποιου απλού μέλους μη ενταγμένου ή υιοθετημένου από οργάνωση να εκλεγεί .

Μια που το οργανωτικό είναι και πολιτικό θα επιχειρήσω μια αποτίμηση των προτάσεων του ΠΣΟ(**) για αυτό

Στην Ενότητα Α (Για την ιδιότητα του μέλους της ΑΝΤΑΡΣΥΑ) στην παράγραφο 1 η επιδίωξη τα μέλη να μην είναι "μιας χρήσης" έρχεται σε αντίθεση με την πάγια θέση των οργανώσεων να κάνουν παραπάνω από στραβά μάτια για τα μέλη που έμφανίζονται μόνο πριν από κάθε συνδιάσκεψη.. Κι αυτό για να εξασφαλίζουν οι αγλαές οργανώσεις τις απαιτούμενες κάρτες αντιπροσώπων, σε βάρος πάντα των απλών μελών της ΑΝΤΑΡΣΥΑ που ο ρόλος τους είναι απλά να μεγαλώνουν το εκλογικό σώμα και το μέτρο. Γι'αυτό και πιστεύω πως η παράγραφος 3 σε αυτήν την ενότητα έχει μπει για το θεαθήναι και στην επόμενη Συνδιάσκεψη (αν και όποτε γίνει) θα γραφτεί στο χιόνι..  

Το φαινόμενο -που διαπίστωσα με τα μάτια μου στην τοπική μου- να γίνονται αποδεκτά για τον υπολογισμό του μέτρου μέλη που δεν ήρθαν στις συνελεύσεις της συνδιάσκεψης (ώστε να μεγαλώσει ο αριθμός των εκλεγόμενων αντιπροσώπων και να μην θεωρεί τον εαυτό της ριγμένο καμιά οργάνωση..), ή πολύ περισσότερο να θεωρείται ομόφωνα αποδεκτή η "συναινετική πρόταση" της λίστας των αντιπροσώπων ακόμα και όταν κάποιος διαφωνεί με αυτήν (ώστε να μην χρειαστεί να εμπλακούν στη βάσανο της ψηφοφορίας που ότι και να κάνουν 100% ελεγχόμενη δεν είναι), δείχνουν πόσο πιστεύει η πλειοψηφία αυτά που επαγγέλεται..

Είναι θετικό που για πρώτη φορά γίνεται διαχωρισμός στη συνδρομή εργαζόμενων και άνεργων μελών. Μόνο που θα πρέπει οι συντάκτες να πληροφορηθούν πως υπάρχουν και ελαστικές μορφές εργασίας στη χώρα τα τελευταία χρόνια (για να μην πω πως για τη νεολαία υπάρχουν μόνο τέτοιες) και οι part time εργαζόμενοι παίρνουν λιγότερα από όσα δίνει -σε όσους δίνει- το ταμείο ανεργίας.. Θα έπρεπε να υπάρχει κάποιο διαφορετικό μοντέλο, κλιμακωτό ή αναλογικό.

Και σίγουρα δείγμα στοιχειώδους σοβαρότητας μιας συλλογικότητας είναι η υποβολή απολογισμού (και οικονομικού) στο τέλος της θητείας των οργάνων της. Κάτι το οποίο στο χώρο μας δε γίνεται ούτε κατά διάνοια..

Στην Ενότητα Β, είναι θετικό επίσης που αναφέρεται πως πρέπει να συγκαλείται συνέλευση ΤΕ ή ΚΕ τουλάχιστον μια φορά το μήνα.. Μόνο που αυτό αποτελεί ευχολόγιο.. "Πρέπει να είναι".. Από το πρέπει μέχρι το να συμβαίνει απέχει παρασάγγες. Αν υπήρχε πρόβλεψη να μη θεωρείται ενεργή μια ΤΕ/ΚΕ αν δεν συνεδριάζει σε μηνιαία βάση, ώστε να χάνει το δικαίωμα εκλογής αντιπροσώπων ίσως να υπήρχε ένα κίνητρο. Γιατί όμως να μπει κάτι τέτοιο όταν η λογική των οργανώσεων είναι η επιστροφή στο ΜΕΡΑ (και το ΕΝΑΝΤΙΑ) με τις απο πάνω συμφωνίες στα μέτωπα και τα μέλη σε ρόλο κλακαδόρων ;

Ειδικά για το β τα περι "αλληλεπίδρασης και αμφίδρομης επικοινωνίας" δεν είναι τίποτα παραπάνω από πομφόλυγες μήπως το δει θετικά όποιος δε γνωρίζει.. Για ποια αλληλεπίδραση και αμφίδρομη επικοινωνία να μιλήσει κανείς, όταν τα όργανα συνεδριάζουν και δεν το μαθαίνουν τα μέλη, όταν τα μέλη ΔΕΝ έχουν τρόπο επικοινωνίας με τα όργανα, όταν δεν υπάρχουν όχι γραφεία αλλά ούτε καν μια ταχυδρομική θυρίδα ; Που μαθαίνουμε τα ex officio μέλη των οργανώσεων στην ΚΣΕ αν τύχει και υπογράψουν κάποιο κείμενο έτσι, διαφορετικά τα αγνοούμε.. Και πολύ περισσότερο όταν για κορυφαία στελέχη των αγλαών οργανώσεων ο σωστός τρόπος επικοινωνίας με τα όργανα είναι να βρει κάποιος ένα εκλεγμένο όργανο και να του μεταφέρει το πρόβλημα, όπως βρίσκουν στο Ηνωμένο Βασίλειο τον MP (Member of Parliament) της περιφέρειάς τους, ή όπως έψαχναν τον Βουλευτή Καλοχαιρέτα στην παλιά γνωστή ταινία.. Γι'αυτό το λόγο και το γ είναι κάτι που μπήκε για να μπει, γιατί χωρίς συγκεκριμένο τρόπο επικοινωνίας με τα όργανα, πως ακριβώς θα μπορέσουν να προωθήσουν τις αποφάσεις τους οι επιτροπές σε αυτά ;

Έστω και 8 χρόνια μετά από την εφαρμογή του 'Καλλικράτη', φαίνεται ένα ίχνος προσπάθειας να υπάρξει αναδιάταξη επιτροπών με βάση τα όρια των δήμων. Θα έπρεπε όμως να υπάρξει και πρόβλεψη για υποπεριφερειακές(νομαρχιακές) επιτροπές. Και σαφέστατα να σταματήσει το φαινόμενο των μεταφερόμενων (οργανωμένων) μελών σε τοπικές αλλού από εκεί που κατοικούν, για να βγαίνουν οι τριάδες των αντιπροσώπων της συνδιάσκεψης..

Τώρα για το 4 δεν είναι τίποτα άλλο από ευσεβείς πόθοι (στην καλύτερη των περιπτώσεων). Γιατί να συζητάμε για συνδικαλιστική γραμματεία είναι τουλάχιστον άκομψο, όταν σε όλες τις απεργιακές κινητοποιήσεις οι δυνάμεις της ΑΝΤΑΡΣΥΑ κατεβαίνουν χωριστά (με συγκεκριμένο τμήμα να γίνεται ουρά της ΓΣΕΕ με τις σημαίες της ΑΝΤΑΡΣΥΑ παρά τις αντίθετες αποφάσεις) και στα περισσότερα σωματεία, επιμελητήρια υπάρχουν επίσης ξεχωριστά ψηφοδέλτια..

Η ΑΝΤΑΡΣΥΑ δημιουργήθηκε τον Μάρτη του 2009. Η 1η Συνδιάσκεψη έγινε 29-30 Οκτώβρη του 2011. Η 2η στις 1-2 Ιούνη 2013. Η 3η 5-6 Μάρτη 2016. Η 4η θα γίνει 21-22 Απρίλη του 2018.
Το να επιμένει η πλειοψηφία να βάζει στόχο για διεξαγωγή συνδιάσκεψης μια φορά το χρόνο, όπως αναφέρει στο 1ο άρθρο της Ενότητας Γ, ενώ συνεδριάζει στην καλύτερη κάθε δυο είναι τουλάχιστον λάθος. Ας προσπαθήσουμε να έχουμε μια στοιχειώδη συνέπεια. Με το να βάζουμε στόχους που δεν μπορούμε δεδομένα να υλοποιήσουμε απλά γινόμαστε ανακόλουθοι. Δεν υπάρχει λόγος για κάτι τέτοιο αν θέλουμε να είμαστε στοιχειωδώς σοβαροί...

Σε σχέση με τις πλατφόρμες... Τίποτα στο προτεινόμενο οργανωτικό δεν απαγορεύει σε μια οργάνωση να κατεβάσει παραπάνω από μια πλατφόρμες αν θέλει να βγάλει περισσότερες έδρες ή να εξαφανίσει μια ανεπιθύμητη φωνή. Ήδη φέτος, ενώ όπως φαίνεται θα κατέβουν δυο πλατφόρμες με θέσεις, τα ψηφοδέλτια/λίστες θα είναι τουλάχιστον 4-5 καθώς και εδώ ξεχειλώνεται η διαδικασία.. Παράλληλα συνεχίζει να μην υπάρχει καμιά απολύτως συγκεκριμένη διαδικασία εκλογής (πχ θεωρητικά κάποιος θα μπορούσε κάλλιστα να γραφτεί την τελευταία προβλεπόμενη ημερομηνία σε μια τοπική και λίγες μέρες μετά να είναι στην ΚΣΕ..) και πολύ περισσότερο αντικατάστασης μελών που εκλέγονται στα όργανα για οποιοδήποτε λόγο. Ειδικά με όσα έχουν γίνει τα τελευταία τρία χρόνια έπρεπε οπωσδήποτε να υπάρχει ρητή διαδικασία αντικατατάστασης/αναπλήρωσης..

Αν οι οργανώσεις θέλουν απλή αναλογική, τότε αυτή θα πρέπει να είναι ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ από τη βάση μέχρι την κορυφή. Όχι να πηγαίνουν από επαρχιακές επιτροπές στη συνδιάσκεψη μόνο μέλη οργανώσεων, να γίνονται συμφωνίες μεταξύ των οργανώσεων που εξαφανίζουν τους ανένταχτους, αποκτώντας έτσι πολλαπλάσιους αντιπροσώπους από αυτό που πραγματικά τους αναλογεί με βάση τις πραγματικές τους δυνάμεις και μετά να αξιώνουν "απλή αναλογική" σε ένα ξεκάθαρα μη αντιπροσωπευτικό σώμα.. (σε όλα τα επίπεδα μη αντιπροσωπευτικό.. πχ ποια είναι η αναλογία των συντροφισών στα μέλη, στους αντιπροσώπους και στα όργανα ;). Θα έπρεπε να υπάρχει κεντρικό μητρώο μελών, το κάθε μέλος να δηλώνει σε ποια οργάνωση ανήκει και στη συνέχεια να ισχύει από τη βάση το 3 προς 1 και για τις οργανώσεις σε πανελλαδικό επίπεδο. Θα πρέπει και οι αντιπρόσωποι που εκλέγει κάθε οργάνωση να είναι το 1/3 των συνολικών μελών της πανελλαδικά ..

Ακόμα και  οι  εκλέκτορες στις ΗΠΑ με απλή αναλογική ψηφίζουν τον Πρόεδρο ... αυτό δε σημαίνει ότι είναι αναλογικό το σύστημά εκλογής Προέδρου ..

Επι του πρακταίου υποχρεωτικά θα έπρεπε να υπάρχουν μόνο στη Ντάμα.. Το γεγονός πως υποχρεώνεται κάποιος ανένταχτος να καταθέσει πλατφόρμα (και αν ξεπεράσει το μέτρο τι θα γίνει ; θα εκλέγει δυο φορές τον εαυτό του ;;) είναι τουλάχιστον αντιδημοκρατικό.. Και με ενιαία λίστα κάλλιστα μπορεί να υπάρξει αναλογικότητα με μονοσταυρία.. Βέβαια με μονοσταυρία θα αυτοακυρωνόντουσαν τα εκλογικά επιτελεία των οργανώσεων καθώς δεν θα μπορούσαν να επιδοθούν στο αγαπημένο τους σπορ της λιστομαχίας. Αλλά προφανώς γι'αυτό δεν το συζητάνε καν.. 

Αξίζει να σημειωθεί πως στην τελευταία συνδιάσκεψη πάνω από 60% ήταν υπέρ της ενιαίας λίστας. Για εσωτερικούς τους λόγους (διαμορφωση πλειοψηφίας για τα πλαίσια) κάποιες από τις οργανώσεις που ψήφισαν αυτό το 60% ανέκρουσαν πρύμνα πλέον.. Αλλά οι εσωτερικοί λόγοι μάλλον είναι η αδυναμία περιχαράκωσης των μελών τους σε περιβάλλον ενιαίας λίστας.. Σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει και λόγος ύπαρξης Συνδιάσκεψης.. ας επιστρέψουν στις προ ΑΝΤΑΡΣΥΑ εποχές με τις μετωπικές συμφωνίες σε επίπεδο "κορυφής" και τη βάση απλά να έχει ρόλο κομπάρσου..

Μόνο που η βάση δεν έχει υποστεί λοβοτομή και οι καταστάσεις έχουν σαφέστατα αλλάξει τα 9 χρόνια που υπάρχει η ΑΝΤΑΡΣΥΑ. Στην 1η Συνδιάσκεψη ανέβηκαν στο blog (τότε) 17 κείμενα διαλόγου. Στην 2η Συνδιάσκεψη αναρτήθηκαν 47 κείμενα συμβολής στο διάλογο στο antarsya.gr και παράλληλα άλλα 22 στις απόψεις.. Στην 3η Συνδιάσκεψη αναρτήθηκαν 56 κείμενα στις αποψεις (με την υποσημείωση πως αρκετά είχαν ανέβει πριν την αρχικη αναβολή της για τις εκλογές του 2015). Για την 4η Συνδιάσκεψη έχουν ανεβεί μόλις 30 κείμενα μέχρι σήμερα και αν αφαιρέσουμε αυτά που υπογράφουν τα προβεβλημένα στελέχη των οργανώσεων τα υπόλοιπα μάλλον μετριούνται στα δάχτυλα (ίσως και του ενός χεριού). Τυχαίο ; Δεν νομίζω..

Σε σχέση με τα Κείμενα θέσεων για την 4η Συνδιάσκεψη  μερικές σύντομες επισημάνσεις..

- Όταν θέλουμε -και σωστά- να παίρνουμε θέσεις για την Αριστερά δεν μπορεί το κείμενο να περιορίζεται στην κριτική των ΚΚΕ-ΛΑΕ. Θα έπρεπε να υπάρχει τουλάχιστον αναφορά στις οργανώσεις με τις οποίες συνομιλούμε (ΟΡΝΑ, ΑΡΚ, μλ χώρος κλπ) και πολύ περισσότερο συνεργαζόμαστε (ΕΕΚ) ..

 Παράλληλα από τη στιγμή που υπάρχει σημείο για την Πλεύση Ελευθερίας της Ζωής Κωνσταντοπούλου, γιατί δεν υπάρχει πχ για το ΜεΡΑ25 του Γιάνη Βαρουφάκη ή το Μέτωπο Νίκης της Ραχήλ Μακρή ;

- Είναι μάλλον υποκριτικό να γίνεται αφ'υψηλού κριτική για τα διεθνή ζητήματα, όταν η ΑΝΤΑΡΣΥΑ είναι μόνιμα και σταθερά η μοναδική αριστερή συλλογικότητα στον πλανήτη  που δεν τοποθετείται ΠΟΤΕ πριν από οποιαδήποτε εκλογική αναμέτρηση σε οποιαδήποτε χώρα ...

- Το φαινόμενο των χωριστών ψηφοδελτίων σε σωματεία, των ξεχωριστών παρουσιών σε απεργίες-κινητοποιήσεις δεν αποτελεί πλούτο της ΑΝΤΑΡΣΥΑ κατά την ταπεινή προσωρινή μου άποψη και θα έπρεπε να υπάρχει στοιχειώδης αυτοκριτική γι'αυτό στις θέσεις..

- Οφείλει το δυναμικό της ΑΝΤΑΡΣΥΑ να ακολουθεί την ίδια στάση σε αντίστοιχα φαινόμενα. Δεν μπορεί να παίρνει θέση για το γήπεδο του Μελισσανίδη στη Ν.Φιλαδέλφεια ή το Βιοκλιματικό κλειστό της Ν.Σμύρνης αλλά να πετάει χαρταετό για το προπονητήριο του Ιβάν Σαββίδη στη Θέρμη ή να θεωρεί σωστό τρόπο αξιοποίησης ενός Ολυμπιακού κλειστού τη διεξαγωγή τηλεreality και να μην αντιδρά.. 

- Είναι τραγικό 9 χρόνια μετά τη δημιουργία της η ΑΝΤΑΡΣΥΑ να παραμένει -παρά την πλειάδα σχετικών αποφασεων- χωρίς γραφεία και χωρίς έντυπο. Και δε χρειάζεται καμιά απόφαση οργάνων γι'αυτό - άπειρες έχουν παρθεί.. Βούληση χρειάζεται που είναι σαφέστατο πως δεν υπάρχει. Και φυσικά οι ευθύνες δε βαραίνουν ούτε το ΕΚΚΕ, ούτε τη Μετάβαση, ούτε φυσικά την Πρωτοβουλία για μια ΑΝΤΑΡΣΥΑ Αντικαπιταλιστική που κατέθεσε στο ΠΣΟ και συγκεκριμένη πρόταση για το έντυπο..

- Θα πρέπει επιτέλους η ΑΝΤΑΡΣΥΑ να πάρει ΣΑΦΗ θέση για την περίπτωση κρατικής χρηματοδότησης και όχι να περιμένει να δει αν θα περάσει το όριο για να αποφασίσει μετά ακολουθώντας την τακτική "βλέποντας και κάνοντας". Μια δήλωση του σ.Δεσύλλα στη διακομματική (στα πλαίσια διαμαρτυρίας) πριν 6 χρόνια απέχει πόρρω από το να θεωρηθεί θέση του μετώπου για το θέμα..

-Τόσα χρόνια μετά τα πέντε σημεία του μεταβατικού, μήπως θα έπρεπε να έχει υπάρξει μεγαλύτερη εμβάθυνση σε αυτά ;

 

Χαρίδημος Μανουσάκης, ΤΕ Αγίας Παρασκευής - Χολαργού - Παπάγου

(*) Ελπίζω να μην αποδειχθεί προφητική η επιλογή του συγκεκριμένου κλειστού με τη συγκεκριμένη ονομασία

(**) Η συνεδρίαση της 21/1/18 που αποφάσισε την -αρχική-  ημερομηνία της 4ης Συνδιάσκεψης ήταν η μοναδική το τελευταίο διάστημα που έγινε νομότυπα. Στην τελευταία της 11/3/18 αλλά και σε αυτήν της 22/1/2017 δεν ανακοινώθηκε η θεματολογία, ενώ σε αυτές της 18/6/17 και 24/9/17 δεν ανακοινώθηκε καν πως θα γίνει συνεδρίαση.. 

Επιτέλους λίγη σοβαρότητα ...(Φλεβάρης 2016),

 

Όλη η εξουσία στα Σοβιέτ; Μόνο στα λόγια αφού το οργανωτικό έχει γίνει κουρελόχαρτο...(Οκτώβρης 2015)

 

Η ΑΝΤΑΡΣΥΑ των μελών αργεί, των λιστών όμως είναι εδώ ..(Μάης 2013)